Linkovací služby

Typickým příkladem internetového projektu Web 2.0 jsou služby pro správu záložek a sdílení odkazů, které jsou postaveny na kolektivním výběru. Projekty určené pro správu záložek fungují na principu přidání popsaného odkazu jako záložky do seznamu záložek uživatele v dané službě, který v některých případech, je-li to povolenu uživatelem, mohou vidět i ostatní uživatelé služby. Služby určené pro sdílení odkazů přidávají odkazy mimo osobní přehled uživatele také do kumulovaných veřejně přístupných stránek se seznamy nejlepších odkazů i do vyhledávání, mohou tak být účinným nástrojem propagace. Odkaz může být většinou charakterizován pomocí názvu, popisku, značek (tzv. tag), zařazení do kategorie a v některých případech je možné ho doplnit o obrázek nebo jiné médium. Linkovací služby tak mohou být dobrým zdrojem nových návštěvníků za minimální náklady. Možnost sdílení odkazů je dostupná i ve většině klasických internetových sociálních sítí.

Mezi celosvětově největší typické linkovací služby patří americký Digg, Reddit, Technorati, StumbleUpon i projekt Delicious společnost Yahoo!. Systémy pro záložky provozuje také společnost Google jako Google Bookmarks.

V České republice se používají zahraniční linkovací služby minimálně. Mezi nejvíce používané služby pro sdílení odkazů v češtině podle dat socializéru Pridat.eu patří Linkuj.cz a Jagg.cz, na Slovensku se poté využívá projekt Vybrali.sme.sk.

Pridat.eu

Autorem je

Tomáš Martínek

Autor je hlavním administrátorem a zároveň provozovatelem internetové společnosti WebČesky.cz a celého jejího portfolia. V současné době je také lektorem na Katedře informačního inženýrství, PEF, ČZU v Praze.